Jaap Smit volgt Piet Hein Donner op als president van de Oorlogsgravenstichting

Den Haag 23 november 2011

Na elf jaar neemt Piet Hein Donner vandaag afscheid als president en voorzitter van de raad van toezicht van de Oorlogsgravenstichting. Hij begeleidde in die rol de koerswijziging van de stichting waarin de focus steeds meer kwam te liggen op educatie en moderne vormen van herdenken. Een koerswijziging die resulteerde in de realisatie van een nieuw herdenkings- en educatiecentrum op Nationaal Ereveld Loenen en een toenemende belangstelling van de Indonesische bevolking voor de erevelden in Indonesië.

Bij zijn afscheid ging Donner in op de vraag of het herdenken van het verleden nog toekomst heeft en op de waanzin van de oorlog: “De vrede bewaren is wat het meest belangrijk is; en daar zijn wij steeds minder vaardig in. Het lijkt zo eenvoudig en zo vanzelfsprekend, zeker in een land dat zo gewend is aan vrede en zo verwend daarmee, dat we verbaasd zijn dat er in onze omgeving nog oorlog mogelijk is. Maar vrede bewaren is meer dan praten; het vergt inzet, moed en geloof. Veel en hard werk, en niet alleen van overheden; het vergt inzet van ieder.“

Piet Hein Donner wordt als president opgevolgd door Jaap Smit, commissaris van de koning in Zuid-Holland. Smits’ eerste taak was het bedanken van zijn voorganger en het overhandigen een miniatuur versie van het beeld ‘de Vallende Man’, van de Rotterdamse beeldhouwer Cor van Kralingen dat symbool staat voor alle gevallenden uit de Tweede Wereldoorlog en een plaats heeft op veel Nederlandse Erevelden.

RGF221123 1630

Over de Oorlogsgravenstichting
Over de Oorlogsgravenstichting In Nederland hebben we ongeveer 180.000 mensen die door de Oorlogsgravenstichting geregistreerd zijn als oorlogsslachtoffers. Mannen, vrouwen en kinderen die hun leven verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog of tijdens gewelddadige conflicten daarna. De Oorlogsgravenstichting wil de herinnering aan deze mensen levend houden. Dit doen wij door hun verhalen te verzamelen en door te vertellen en door het onderhouden van de 50.000 Nederlandse Oorlogsgraven overal in de wereld.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie, de speech van Piet Hein Donner en foto’s kunt u contact opnemen met onze persvoorlichter Hélène Briaire, tel: 06-13967511 of mail pers@ogs.nl